موسسه خیریه بهنام دهش پور؛ کمک به بیماران سرطانی

استفاده از safelist ها و بازاریابی ویروسی

safelist ها در بازاریابی اینترنتیاین پست به معرفی دو روش دیگر در بازاریابی اینترنتی می پردازد که می توانند کمک شایانی در پیشرفت بیزینس آنلاین شما بکنند. حتماً این دو روش را به کار بگیرید.

Safelist چیست؟

SAFELIST ها فهرست های ایمیل هستند که به آنها می پیوندید و برای بقیه اعضای لیست تبلیغ میفرستید و در عوض از بقیه تبلیغ دریافت میکنید. شما و بقیه اعضا ایمیل خود را به یک فهرست آدرس (Address List) میفرستید و از همانجا ایمیل برای بقیه اعضای فهرست توزیع میشود. چندین لیست به این صورت در گروههای یاهو (YAHOO! Groups) و بقیه خدمات فهرست ایمیل وجود دارد. این روش تنها در صورتی مؤثر است که فله ای! انجام گیرد. بدین صورت که شما باید یک ایمیل بی ارزش درست کنید تا در این سامانه ثبت نام کنید و از طریق نرم افزار گروه برای صدها فهرست ایمیل ارسال کنید. ایمیل هایی که از صدها فهرستی که عضو آن هستید دریافت می کنید در روز هزاران عدد خواهد بود. در نتیجه ضروری است که از یک آدرس ایمیل متفاوت از آنچه برای مکاتبات روزانه دارید استفاده کنید.

ساده نیست که از یک SAFELIST به طرز مؤثری استفاده کنید. تا وقتی خودتان با تجربه نشدید باید شاگردی یک بازاریاب اینترنتی با تجربه را بکنید تا اینکار را درست انجام بدهید. می توانید با رفتن به گروههای یاهو و جستجوی فهرست هایی که اجازه تبلیغات دارند شروع به یادگیری کنید. برای شروع می توانید با یک یا دو عدد از این گروه ها با فرآیند کار آشنا شوید. انتظار نتیجه از تبلیغاتی که به یک یا دو گروه میفرستید نداشته باشید، اما به عنوان فرآیند یادگیری از آن استفاده کنید. اگر در ابتدا تجربیاتی با فهرست ها داشته باشید آسانتر خواهد بود که بر مهارت های لازم برای بازاریابی موثر با SAFELIST ها تسلط یابید.

فهرست اعلانات همانند فهرست های تبلیغاتی هستند اما با یک فرق که فهرست های اعلانات علاوه بر تبلیغات، سایت های جدید را هم معرفی می کنند. اگر SAFELIST شما از یک منبع معتبر نیست به دقت قوانین آن را قبل از فرستادن مطلب چک کنید و مطالب ارسالی خودتان را مطابق قوانین سایت نگهدارید.

 

بازاریابی ویروسی یا viral marketing

 

این روش دور زدن قوانین اسپم است، با امید به اینکه دریافت کننده ایمیل را به فهرست دوستان خود Forward خواهد کرد. چون شما مستقیما این ایمیل را به کسی ارسال نکردید پس نمیتوانید به هرز نگاری متهم بشوید. مفهوم ویروسی به این معنی است که ایمیل مانند ویروس به تعدادی زیادی دریافت کننده منتشر می شود و از یکی به دست دیگری می رسد. هر دریافت کننده، ایمیل را از شخصی که با او رابطه قبلی دارد دریافت می کند. چون رابطه قبلی یکی از استثناها در قانون هرز نگاری است ایمیل شما هرز نامه شناخته نمیشود.

 

همه ما این بد شانسی را داشته ایم که در فهرست ارسال (forwarding list) دوستانمان قرار داشته باشیم. (شاید هم خوش شانسی، البته در شرایطی که وقت اضافه داشته باشیم). هر وقت که یک لطیفه یا یک داستان آموزنده دریافت می کنند و از آن خوششان می آید، آن را به ما و ۱۵ نفر دیگر در فهرست دوستان خود ارسال می کنند. بسیاری از افرادی که در فهرست او قرار دارند این ایمیل را دریافت می کنند و آنها هم آن را به ۱۵ نفر دیگر ارسال می کنند. با مشاهده این پدیده بسیاری از بازاریاب های فعال سعی کردند تا مهار این شیوه انتشار برای بازاریابی را به دست بگیرند.

 

یک گروه آزمایشی را روی بازاریابی ویروسی آغاز کرد. نتایج بسیار جالب بود. آنچه که فهمیدیم این بود که برای اینکه انتشار مؤثر باشد (یعنی مردم آن را دست به دست بدهند) یا باید ایمیل هیجان آور باشد (مانند سوزن های مخفی آلوده به ایدز – یا – افرادی که کلیه شما را میدزدند) یا باید طنز و غیر عقلانی باشد. در غیر اینصورت در نسل دوم انتقال از بین می رود (یعنی بیش از دو بار منتقل نمیشود). با مشاهده این نتایج ما تأثیر تبلیغاتی را که با یکی از این ایمیل های طنز یا هیجانی ارسال می شود درک کردیم. نتیجه گرفتیم حالت ذهنی که با هیجان شدید یا طنز تحریک می شود دیگر مساعد پاسخ دادن به تبلیغاتی که در ادامه می آمدند نبود. به عبارت دیگر تبلیغ با مطالب جور در نمیاید و در نتیجه مؤثر نیست.

 

با اینکه بازاریابی ویروسی بخودی خوی یک تکنیک مؤثر بازاریابی به نظر نمیرسد، شناخت محدودیت های آن میتواند ما را به سمت شناخت نهایت قدرت آن راهنمایی کند. مردم بسته به دو فاکتور تصمیم می گیرند که به یک ایمیل توجه بکنند یا نه: منبع و مطلب. ایمیل روش ویروسی از یک منبع مورد اعتماد می آید. موضوع آن هم توجه را جلب می کند. محدودیت آن این است که یا اصلاً جدی نیست (طنز یا لطیفه) یا خیلی جدی است (هشدار درباره یک خطر بسیار جدی).

یک روش کندتر ولی بسیار مؤثر موجود است. می توانید یک پیغام صادقانه به کسی که میشناسید بفرستید (کسی که میدانید از دریافت ایمیل از شما ناراحت نمیشود) و صادقانه به آنها درباره تجربه موفق خودتان با یک برنامه Affiliate بگویید. به هیچ وجه آن را شبیه یک تبلیغ نکنید. بگذارید فقط یک تجربه مشترک باشد. زندگی خودتان را وارد قضیه کنید و درباره زندگی آنها بپرسید، در نتیجه ایمیل یک طرفه نمیشود. آنها ممکن است به برنامه شما علاقمند شوند و بعداً به آن بپیوندند. اگر این کار را بکنند ممکن است تجربیات موفق خود را با کسانی که می شناسند به اشتراک بگذارند. به همین ترتیب ادامه پیدا می کند و رشد میکند. بیاید به این فرآیند «بازاریابی ویروسی» نگوییم، بلکه بگوییم «شور و علاقه مسری»!

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اگر کسی به دیدگاه من پاسخ داد، از طریق ایمیل به من اطلاع دهید!