موسسه خیریه بهنام دهش پور؛ کمک به بیماران سرطانی

ساختار URL و سئو

در سومین مرحله از پروسه بهینه سازی سایت خود و پس از روشن کردن وضعیبت تگهای عنوان یا title و متا تگ توصیف یا description به سراغ ساختار url های سایت یا بلاگ خود می رویم. یکی از ضعفهای اساسی دنیای وب فارسی. در این مقاله نوع مطلوب ساختار url را درخواهیم یافت.

URL چیست؟

منظور از URL (Uniform Resource Locator) آدرسی است که در سطح وب می توان با آن به یک مدرک یا مطلب دست یافت. مثلاً URL مقاله بهینه سازی سایت-متا تگ description یا توصیف عبارتست از: https://84edu.net/بهینه-سازی-سایت-متا-تگ-description-یا-توصیف و به همین ترتیب URL صفحه آرشیو مقالات: https://84edu.net/archive

رساندن مطلب با استفاده از URL های ساده و قابل فهم

با ایجاد پوشه ها و دسته های مناسب و توصیف کننده، علاوه بر اینکه به سازمان دهی بهتر سایت خود کمک می کنید، حرکت خزنده های موتورهای جستجو را نیز در سایت خود بهبود می بخشید و البته این مورد به داشتن URL های بهتر برای کشانی که می خواهند به شما لینک بدهند هم کمک می کند.

امکان دارد بازدیدکنندگان سایت شما، از دیدن URL های طولانی و مرموز که تنها چند کلمه قابل فهم دارند وحشت کنند!!

URL هایی مثل https://84edu.net/folderx/2010/x1/article174.html گیج کننده و نامفهوم هستند. خواندن و به خاطر سپاری این URL ها بسیار سخت است و البته کاربرانی که بخواهند به شما لینک دهند، امکان دارد بخشی از چنین URL ای را بیهوده تلقی کنند در نتیجه لینک خراب شود و کار نکند!

نیز بعضی از کاربران شاید بخواهند از خود URL به عنوان anchor text لینک استفاده کنند. با این حساب اگر URL شامل کلمات مرتبط با صفحه مقصد باشد، به موتور جستجو و کاربران دیگر کمک می کند تا اطلاعات بهتری از آن صفحه به دست آورند و این دقیقاً دقطه مقابل URL دارای اعداد و علائم است.

URL ها در صفحات نتایج جستجو

 

به یاد داشته باشید که URL یک صفحه یا مدرک، در صفحات نتایج جستجو زیر عنوان و خلاصه مطلب نمایش داده می شود و درست مانند عنوان و خلاصه، اگر کلمه مورد جستجو در ساختار URL موجود باشد، در صفحات نتایج جستجو به صورت bold نمایش داده می شود. این مورد به افزایش شانس دریافت کلیک در صفحات نتایج جستجو، کمک شایانی می کند.

 

گوگل همه نوع URL با هر ساختاری را بررسی و فهرست می کند اما تا می توانید در ساده و قابل فهم تر کردن URL های سایت یا بلاگ خود بکوشید.

 

نکات مهم درباره ساختار URL ها

 

۱. از کلمات در URL ها استفاده کنید: URL هایی که حاوی کلمات مرتبط به مطالب صفحه هستند، به بازدیدکنندگان کمک بیشتری در حرکت در سایتتان می کنند. همچنین این URL ها را بهتر به خاطر سپرده و اشتیاق بیشتری به لینک دادن به آن خواهند داشت.

از موارد زیر بر حذر باشید:

* استفاده از URL های طولانی حاوی پارامترها و اطلاعات غیر ضروری مربوط به بازدید کننده.

 

* انتخاب نامهای عمومی برای صفحه مثل “page1.html” که در ساختار URL ظاهر خواهد شد.

 

* استفاده مفرط از کلمات کلیدی در ساختار URL مثل “کسب درآمد از اینترنت-درآمد از طریق اینترنت-کسب درآمد-درآمد از اینترنت”

 

۲. یک ساختار ساده از دسته ها و پوشه ها ایجاد کنید: از ساختار پوشه ای و فهرست بندی استفاده کنید که مطالبتان را به خوبی سازمان دهی کند و به سادگی به بازدید کننده بگوید که الآن در چه قسمتی از سایت قرار دارد. سعی کنید ساختار به گونه ای باشد که موضوع مطلب URL را برساند. مثلاً https://84edu.net/category/آموزش-کسب-درآمد-از-اینترنت/سئو-ترافیک-اینترنتی به شما میگوید که در قسمت آموزش رایگان در ۸۴edu.net هستید و در بخش آموزش سئو.

 

همین جا اهمیت استفاده از URL های فارسی مشخص می شود البته توجه داشته باشید که مرورگرهایی مثل اینترنت اکسپلورر که بسیار محبوب هم هستند، URL فارسی را نمایش نمی دهند و این یک ایراد بزرگ به شمار می رود. پس شاید URL انگلیسی ساده، انتخاب بهتری باشد.

از موارد زیر بپرهیزید:

* داشتن زیر شاخه های تو در تو در دسته بندی مثل: “dir1/dir2/dir3/dir4/dir5/dir6/page.html”

 

* استفاده از دسته هایی با نامهای غیرمرتبط با محتویاتشان

 

۳. برای هر مدرک و مطلب در سایت، یک URL ایجاد کنید: به منظور جلوگیری از اینکه برخی از کاربران به یک URL و بخشی دیگر URL دیگر لینک دهند (که بر میزان محبوبیت و شهرت URL ها تأثیر مستقیم دارد) سعی کنید که در ساختار سایت و لینکهای درونی، صرفاً از یک URL استفاده کنید. اگر متوجه شدید که افراد از URLهای متفاوت به یک مطلب دسترسی دارند، استفاده از ۳۰۱ redirect به URL اصلی، انتخاب ماسبی است.

 

البته در صورت عدم توفیق در ریدایرکت کردن، می توانید از URL استاندارد یا مقدار rel=”canonical” استفاده کنید.

از موارد زیر دوری کنید:

* داشتن صفحاتی در ساب دومینها و شاخه اصلی سایت که حاوی مطالب یکسانی هستند. مثلاً:

 

o example.com/page.htm

 

و

 

o sub.example.com/page.htm

 

* استفاده از URLهایی با حروف بزرگ و عجیب: بسیاری از کاربران خواستار URLهایی با حروف کوچک اند و آنها را بهتر به خاطر می سپارند.

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اگر کسی به دیدگاه من پاسخ داد، از طریق ایمیل به من اطلاع دهید!