موسسه خیریه بهنام دهش پور؛ کمک به بیماران سرطانی

مبانی تبلیغات اینترنتی

مبانی تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی اگر بر مبنای اصول انجام نشود، نمی تواند چنان که باید، تأثیر خود را نشان دهد.

همان طور که بارها عرض کرده ام، در حال حاضر حدود ۳۷ میلیون نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند که جمعیت بسیار بزرگی را تشکیل می دهند. از این میان، روزانه مجموعاً ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر به اینترنت سر میزنند که باز خود گواه پتانسیل بسیار بالای اینترنت برای فعالیتهای تجاری است. لذا استارت فروش و ارائه ی کالا/خدمات در اینترنت می تواند گامی مطمئن به سوی تحولی عظیم در کسب و کار شما باشد اما برای اینکه این تحول از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود، قطعاً نیاز خواهید داشت تا حضور در اینترنت و فعالیت تجاری در آن را بر مبنای اصول حرفه ای انجام دهید. در این مقاله، به این اصول اشاره خواهد شد تا با پایبندی به آنها، کسب و کار آنلاین خود را به سوی موقعیتی درخور سوق دهید.

 

۱. تعیین هدف تبلیغات

نخستین گام در تبلیغات موفق اینترنتی، مشخص بودن هدف آن است. اینکه چرا دارید تبلیغ می کنید تأثیر بسیار بالایی بر انتخاب نوع و محل تبلیغتان دارد.

اگر هدف شما از تبلیغات برندینگ است و صرفاً قصد دارید نام سایت و آدرس آن را در اینترنت سر زبانها اندازید، مسلماً می بایست با زمانی که به دنبال افزایش فروش خود هستید، رویه ای متفاوت را پیش گیرید.

در حالت اول، تبلیغاتی مانند پرداخت به ازای نمایش (و/یا کلیک) و بنر در سایتهای پربازدید گزینه های مناسب تری از سایر موارد هستند و البته در این حالت، معمولاً سرمایه ی تبلیغاتی بیشتری نیاز خواهد بود.

اما در حالت دوم، برقراری ارتباط مستقیم با کاربر از هر چیزی مهمتر خواهد بود و البته با توجه به ابزار تبلیغات الکترونیک همچون sms و ایمیل، سرمایه ی تبلیغاتی مورد نیاز نیز کمتر از حالت اول است. در این مورد علاوع بر sms و ایمیل، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک هم به صرفه و منطقی هستند.

با این تفاسیر، وقتی برای تبلیغات هدف تعریف میکنیم، مسیر خود را مشخص نموده از گمراه شدن در هزارتوی تبلیغات اینترنتی در امان خواهیم ماند.

 

۲. انتخاب محل مناسب تبلیغات

با توجه به هدف تعریف شده، برای آغاز تبلیغات خود برنامه ریزی میکنیم. اما نکته ی بسیار مهم در این مورد، انتخاب جایی است که قرار است تبلیغات در آن پیاده شود. برای مثال فرض میکنیم میخواهیم یک سری محصولات مربوط به افراد مسن را در اینترنت تبلیغ کنیم. در این مورد، هدف را نیز بر افزایش فروش میگذاریم.

با توجه به نکات طرح شده در نکته ۱، ارسال ایمیل به گروههای یاهو و گوگل و یا اعضای خبرنامه ی یک سایت می تواند انتخاب خوبی باشد همچنین می توانیم از یک سایت بخواهیم تا در خبرنامه ی جدید خود، در قبال دریافت مبلغی، بنری از محصولات ما قرار دهد. تا اینجا هیچ ایرادی به قضیه نمیتوان وارد نمود. اما نکته ی بسیار مهم: اعضاء این گروهها چه کسانی هستند؟ در چه گروه سنی قرار میگیرند؟ تا به حال چه نوع مطالبی توسط مدیر گروه برای آنها ارسال می شده است؟

یا اجازه بدهید مثال دیگری بزنم. برای معرفی انجمن جدید خود، مبادرت به تبلیغات میکنیم. این انجمن یک محیط علمی و تخصصی داشته و محلی است برای بحث های علمی در رشته های مختلف. با این حساب آیا تبلیغات در یک سایت بسیار پربازدید تفریحی کاری منطقی است؟ سایتی که عمده ی بازدیدکنندگان آن را نوجوانان تشکیل می دهند!

 

۳. ساخت لندینگ پیج مناسب

بسته به نوع تبلیغاتی که انجام می دهید، می بایست در صفحه هدف آگهی امکانات و اطلاعات خاصی پیش بینی نمایید. اگر در یک سایت بنری قرار میدهید تا از طریق آن و با دادن وعده ی ارسال روزانه ی مقالات آموزشی، برای خبرنامه ی خود عضو بگیرید، فرم عضویت در خبرنامه می بایست در صفحه مقصد این آگهی به راحتی در دسترس باشد تا همه بتوانند در آن عضو شده و شما از تبلیغ خود نتیجه دلخواه بگیرید. اینکه با یک لینک در صفحه مقصد، افراد را دعوت به عضویت در خبرنامه کنید، انتخاب چندان جالبی نخواهد بود.

در تبلیغات، مطمئن باشید که درصد بسیار اندکی از افراد در نخستین آشنایی با محصول/سرویس شما، مبادرت به ثبت سفارش میکنند لذا وجود بخشی برای جمع آوری اطلاعات تماس در هر لندینگ پیجی، از بایدهاست.

اجازه بدهید به مثال محصولات مربوط به افراد مسن برگردیم. در تبلیغ این محصولات، صفحه مقصد آگهی می بایست از فونت درشت تری استفاده کند تا مسن ترها در مطالعه مطالب دچار مشکل نشوند.

همچنین حذف هر نوع رنگ یا المانی که باعث خستگی چشم می شود، از موارد الزامی در لندینگ پیج شماست.

 

۴. ارائه ی سرویس/کالای واقعی و مفید

شاید تمام فعالیتهای شما بدون این مورد بی اثر بماند. اینکه تبلیغات به معرفی خدمات و/یا محصولات ارزشمند اختصاص یابد از نکاتی است که این روزها دوای درد بسیاری کسب و کارهای اینترنتی فارسی است! محصولی که فاقد ارزش واقعی در زندگی و عملکرد مصرف کننده باشد و یا چیزی خلاف موارد ادعا شده در آگهی ارائه گردد، مشتری اول و آخر سایت را به ارمغان خواهد آورد! وقتی محصولی برای خریدار ارسال می شود که بر خلاف ادعای مطرح شده در آگهی، به هیچ وجه کارایی نداشته و یا محصولی یکبار مصرف بوده و حتی در صورت کیفیت بالاتر، کاربری واقعی برای خریدار نداشته باشد، بدون شک انتخاب بعدی خریداران فعلی اش نخواهد بود اما در مقابل وقتی در یک سایت کالایی با ارزش مانند یک کرم ضد آفتاب با کیفیت یا سرویسی با کیفیت ارائه می گردد، خریدار در خریدهای بعدی حتماً سایت را یکی از انتخابهایش قرار می دهد.

 

در نظر بگیرید خریداری را که به دنبال یک شامپو ضد شوره، به سایت شما آمده است اما چیزی که برای او ارسال می شود، یک شامپوی تقویت کننده ی مو است! چرا که از اول هم هدف فروش همان شامپو بوده ولی برای فروش بیشتر از اسم ضد شوره استفاده شده است، مشتری هم که نمیبیند و … .

 

ورود به این بازار گسترده ی ۳۷ میلیون نفری، اگر با رعایت حداقل ها صورت نگیرد، میتواند تمام حضور آنلاین شما در رقابت را تحت الشعاع قرار دهد… .

۱۷ دیدگاه

  1. سلام خیلی خوب نبود

    پاسخ
  2. با سلام خسته نباشید.
    ممنونم از مطالبتون.من چند وفتی است که بیکارم قبلا در یک مغازه ی کامپیوتری کار می کردم ولی حقوقش پایین بود در این زمینه بازار یابیم خوبن با شناختی که از کامپیوتر دارم من فوق دیپلم کامپیوتر دارم ولی نمیدانم چه کاری شروع کنم لطفا راهنماییم کنم .
    ممنون از سایتتون.

    پاسخ
    • خب من چطور میتونم راهنمایی کنم؟؟
      کمی از علائقتون بفرمایید اگر هنوز هم مشتاق به استارت کاری جدید هستید.
      موفق باشید.

      پاسخ
  3. داداش سلام میشه بیشتر راهنمایی کنیم فقط یه خواهش به ایمیلم ارسال نکن

    پاسخ
    • چه راهنمایی؟
      شما سئوالاتتون رو واضح بفرمایید تا بنده در خدمت باشم.

      پاسخ
  4. سلام مرسی از سایت خوبتون من که از سایت های آهنگ خسته شدم از بس که تبلیغات میذارن داخل صفحه هاشون کلا توی صفحه ۵تا مطلب داره و ۲۵ تبلیغات واقعا اعصاب خورد کنه اینطوری نیست

    پاسخ
    • سلام
      دیگه سایتی که برای درآمد ایجاد بشه با سایتی که برای سرویس دهی به یوزر ایجاد میشه، باید تفاوتهای فاحشی داشته باشه!

      پاسخ
  5. با عرض سلام و خسته نباشی . می خواستم از راهنمایی های خوبتان تشکر کنم و بپرسم روش فروش محصولات به چه صورت می باشد. اگه من بخوام محصولم رو اینترنتی معرفی و به فروش برسونم چه باید انجام بدم وچه اطلاعاتی لازم است

    پاسخ
  6. من این هفته کنفرانس تبلیغات اینترنتی دارم، میخام از بخشی از نوشته هاتون استفاده کنم، البته با اجازه

    پاسخ
  7. با سلام
    به نظر من شمااولش از این وربوم افتادین و حالا از
    آنطرف.
    هرکاری برای تداومش نیازمند مواردی بجز رضایت مردم است که فکر میکنم شما ۱ کم مادیات و.. رو در نظرنگرفتین .من کوچکتراز اونم ولی ۱پیشنهاد دارم اونم اینکه مخصوصاً تواین مملکت توقع سپاس ازکسی نداشته باشید وهرکاری رو یاواسه دل خودتون یا خدا انجام بدین ,چون اگه ماآدما قدر شناس بودیم خدا این همه کتاب و پیامبر نمی فرستاد یادمون بیارن تشکرکنیم.
    در آخر امیدورم لذت یاد دادن رو از خودتون نگیرید.باتشکر فراووووان از زحماتتون.

    پاسخ
    • سلام
      حق با شماست یه مدت از یه طرف بوم افتادم ولی الآن فکر نمیکنم.
      من انتظار تشکر نداشتم اما انتظار توهین و تهدید هم به هیچ وجه!
      به همین خاطر خیلی دلخورم… .
      ترجیح دادم دیگه کاری به این ملت نداشته باشم و راه خودم رو برم. همین.
      ممنون از لطفتون.
      موفق باشید

      پاسخ
  8. من تو اکثر فروشگاه هایی که دیدم این نکات رو اصلا رعایت نیمکنن.
    هدفشون فقط فروختن محصولشون نه رفع نیاز مشتری.
    راستی اگه براتون امکان داره یه مقاله در مورد چه کسانی از اینترنت خرید میکنند؟(در ایران) هم بنویسید.
    این موضوعیه که همیشه ذهن من رو مشغول کرده.

    پاسخ
    • متأسفانه حق با شماست. تنها چیزی که مهمه برای بسیاری، این هست که جنسی رو به هر قیمتی بفروشن حالا این جنس چی هست، برای هیچکدومشون اهمیت نداره! اینجا ایرانه و فقط سود شخصی هست که درست یا نادرست بودن کاری رو تعیین میکنه!

      مقاله ی پیشنهادیتون نوشتنش خیلی سخت هست چون دسترسی به چنین اطلاعاتی تقریباً غیرممکن هست: اکثریت قریب به اتفاق فروشنده ها که اصلاً چنین اطلاعاتی ندارند و براشون مهم هم نیست و به دلیل مقبولیت پایین ابزارهایی مثل تولبار الکسا، کار کردن بر مبنای اطلاعات اون هم به هیچ وجه نتایجی واقعی به آدم نمیده… .

      پاسخ
  9. مقاله خوبی بود به درد خورد
    تشکر و خسته نباشید

    پاسخ

بازتاب های این مطلب

  1. روش قیمت گذاری محصولات - آموزش بازاریابی اینترنتی | بازاریابی شبکه ای | كسب درآمد از اينترنت - […] از فروش کاهش خواهد یافت و این یعنی سرمایه در دسترس برای تبلیغات آتی و همینطور صرف هزینه برای…

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اگر کسی به دیدگاه من پاسخ داد، از طریق ایمیل به من اطلاع دهید!