موسسه خیریه بهنام دهش پور؛ کمک به بیماران سرطانی

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو چیستموتورهای جستجو برای بازاریاب ها از اهمیت بالایی برخوردارند چرا که هدفمندترین بازدید کنندگان را به سایت میفرستند البته برای بازاریابی موفق آنلاین نمیتوان تنها به موتور جستجو بسنده کرد اما خب این موضوع چیزی از ارزش و اهمیت موتورهای جستجو کم نمی کند.

موتور جستجو و دایرکتوری ها

وقتی مردم در اینترنت به دنبال مطالب مورد نظرشان می گردند به موتورهای جستجو و دایرکتوری ها مراجعه می کنند. دایرکتوری فهرستی از موضوعات دسته بندی شده با سایت های مرتبط با هر موضوع است. شما از هر فهرست دسته بندی شده به زیر فهرست آن می روید تا مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید. اما موتورهای جستجو دارای فرمی هستند که شما کلمه مورد نظر خود را در آنجا تایپ می کنید و نتایج مرتبط با موضوع جستجو شما نمایش داده می شود. نتایج، فهرست سایتهایی است که از این کلمه کلیدی در آنها استفاده شده است.

 

موتورهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی سایت ها را در اینترنت جستجو و علامت گذاری می کنند. وقتی کاربری عبارت مورد جستجو را تایپ میکند موتور جستجو پایگاه داده (Data Base) خود را چک می کند و نتایجی که با عبارت جستجو همخوانی دارد را نمایش می دهد.

مهمترین موتورهای جستجو

بر اساس رتبه بندی اینترنتی نیلسن از میان ۲۵ موتور جستجو برتر، محبوبترین ها به شرح زیر هستند:
Yahoo!, Google, Lycos, Go.com, Excite, InfoSpace, Ask Jeeves

HotBot که همیشه یکی از محبوبترین موتورهای جستجو بود در حال حاضر بخشی از شرکت Terra lycos network است. دو موتور جستجو دیگر که باید از آنها نام برد ولی در حال حاضر در ۲۵ سایت برتر قرار ندارند Northem Light و LookSmart هستند.

با وجود اینکه هزاران سایت جستجو وجود دارند، می توانید تمرکز خود را فقط بر موتورهای جستجو ذکر شده در بالا بگذارید چرا که این سایت ها بیشترین مقدار ترافیک را به خود اختصاص می دهند. عبارت دسترسی در موتورهای جستجو معمولا به این صورت تعریف میشود: درصد تمام کاربران که حداقل یک بار در ماه از موتور جستجو بازدید کرده اند. سرویسهایی مانند سرویس رتبه بندی اینترنتی نیلسن به صورت دوره ای آمار دسترسی موتورهای جستجو را در سایت خود قرار میدهند.

راه دیگر ارزیابی یک موتور جستجو درصد سایتهایی است که فهرست کرده است. بر اساس تحقیقی که در مجله علمی نیچر(Nature) در ۸ جولای ۱۹۹۹ منتشر شد حتی فراگیرترین موتور جستجو بیش از ۱۶% سایت های اینترنتی را فهرست نکرده است.

استیو لاورنس محقق موسسه تحقیقاتی NEC در پرینستون معتقد است: « حجم اطلاعاتی که توسط موتورهای جستجو مطرح فهرست میشوند در حال افزایش است اما این اطلاعات به سرعت اطلاعاتی که در اینترنت قرار داده میشوند افزایش پیدا نمیکند.
بر اساس همین تحقیق حتی سایتهایی که در موتور جستجو فهرست می شوند تا ۶ ماه در نتایج جستجو نمایش داده نمیشوند. این تحقیق مربوط به خیلی وقت پیش میشود. الان وضعیت خیلی بدتر است. بنابراین نمیتوانید منتظر باشید تا موتور جستجو سایت شما را پیدا کند. خودتان باید سایت را به او معرفی کنید.

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اگر کسی به دیدگاه من پاسخ داد، از طریق ایمیل به من اطلاع دهید!