موسسه خیریه بهنام دهش پور؛ کمک به بیماران سرطانی

بازنشستگی در چند سالگی؟

این مقاله به قلم یکی از خوانندگان ۸۴edu.net نوشته شده که توسط من منتشر گشته است و محتوای ارسالی از هر جهت متعلق به جناب علوی می باشد.

بازنشستگیشاید این سئوال کمی عجیب به نظر برسد!

اکثرا می‌گویند، معلوم است در ۶۰ – ۷۰ سالگی.

بازنشستگی، آن هم زود هنگام چیزی است که خیلی‌ها آن را بد می‌دانند! علت‌اش این است که در این باره آموزش درستی ندیده‌ایم.

در بچگی از پدر، مادر، معلمان و اطرافیان یاد‌ می‌گیرم که بهتر مسیر زندگی این است که درس بخوانیم، یک شغل بیابیم، در کار خود ترقی کنیم و تا حد ممکن پس انداز کنیم. بعد از ۶۰ سالگی هم بازنشسته بشویم.

حتی اگر به فرهنگ لغت مراجعه کنیم تعریف بازنشسته را ” کسی که در پیری یا پس از مدتی طولانی یا بعلل دیگر از کار بر کنار رود و از حقوق بازنشستگی استفاده کند” می‌بینیم.

برای همین برنامه اغلب ما کار کردن تا سن ۶۵ سالگی و بعد گذراندن زندگی با حقوق بازنشستگی و یا پس اندازمان است.

می‌دانیم، مقرری که تامین اجتماعی پرداخت می‌کند به اندازه‌ای که زندگی دلخواه‌مان را تامین کند، نیست.

برای تایید این مطلب کافی است که به اطرافیان و همسایگان‌مان نظری بیافکنیم. آنگاه خواهیم دید که اکثر مردم (به خصوصی خانم‌ها) در سن ۶۵ سالگی وضعیت مالی مستقلی ندارند و برای گذران زندگی نیاز به کمک‌های خانواده و دولت دارند.

اگر بچه‌های خوبی ترتیب کنیم، احتمالا آنها کمکمان می‌کند. ولی بهتر نیست که اصلا نیازمند کمک مالی نباشیم؟

پول کافی هم داشته باشیم، در آن سن و سال قوای جسمی و ذهنی شروع به افول می‌کند.

در واقع زمانی که جوان و توانمندیم باید تخت گاز کار کنیم، وقت نداریم.  هنگامی که بازنشسته می‌شویم، وقت کافی برای خود و خانواده پیدا می‌کنیم  که دیگر …

آن یکی خر داشت پالانش نبود

یافت پالان، گرگ خر را در ربود

کوزه بودش، آب می‌نآمد بدست

آب را چون یافت، خود کوزه شکست

افرادی هم هستند که عاقبت مسیر گفته شده را زودتر می‌بینند. بنابراین آنرا طی نمی‌کنند. آنها به دنبال برنامه دیگری می‌روند. به دنبال ایجاد درآمد پایدار!

بازنشستگی پیش از موعد یعنی این که قبل از سن ۶۵ سالگی به استقلال مالی برسیم و دیگر لازم نباشد برای تامین معیشت، کار کنیم.

چه سنی را خود شما تعریف می‌کنید. مثلا ممکن است بگویید من در ۴۰ سالگی یا ۳۰ سالگی یا ۵۰ سالگی می‌خواهم خودم را بازنشسته بکنم. این بستگی به تمایل و توانایی‌های شما دارد.

به اینکه چقدر زود و خوب شروع به ساختن ماشین پولسازی کردید و چه موقع آن را تمام خواهید کرد، دارد.

برنامه ریزی برای باز نشستگی پیش از موعد

برای این منظور شرایط زندگی خود را در زمان بازنشستگی (۶۵ سالگی) با شرایط واقعی برآورد کنید.

تعداد خانواده شما چقدر خواهد بود؟ چه ماشینی را می‌خواهید سوار شوید؟ منزل شما چگونه است؟ و امثال آن. لطفا خیال پردازی نکنید!

می‌توانید هزینه‌های آن زندگی را با توجه به زندگی‌هایی که مشابه آنچه شما فرض کردید هستند محاسبه کنید.

به عنوان مثال  آقا رضا بیست ساله است و می‌داند که اگر خوب درس بخواند و مدرک کارشناسی ارشد خود را بگیرد و مسیری مشابه آنچه که در ابتدا گفته شد طی کند، در هنگام بازنشتگی وضعیتی مشابه پدر بزرگش خواهد داشت.

یعنی سه فرزند و پنج نوه، یک خانه شخصی صد متری در یک محله معمولی تهران، یک ماشین سمند و سالی یک بار سفر به شمال یا مشهد.

بنابر این در ۶۵ سالگی حدود ۳۰۰ میلیون تومان به نرخ امروز سرمایه لازم دارد.

خوب آقا رضا می‌خواهد در چهل سالگی خود را بازنشسته کند. بنابراین بیست سال تا آن موقع فاصله است.

او تورم را به طور متوسط سالی ۱۵ درصد فرض می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که اگر بخواهد در چهل سالگی زندگی مشابه زندگی امروز پدر بزرگ‌اش داشته باشد، نیاز به حداقل ۴ میلیارد تومان سرمایه خواهد داشت!

اگر همین این محاسبه سر انگشتی و خوش بینانه را قبول کنیم، بدون درآمد پایدار به آن نخواهد رسید! چرا؟

ساده است این بار درآمد او را حساب می‌کنیم.

اگر او همین امروز کاری داشته باشد که سالی ۱۰ میلیون تومان (۸۰۰ هزارتومان در ماه) در بیاورد و هر سال هم ۲۰ درصد افزایش درآمد داشته باشد و همه آن را هم پس انداز بکند، بعد از بیست سال حدود ۲ میلیادر تومان سرمایه دارد. یعنی نصف آن چیزی که باید داشته باشد!

باز نشستگی پیش از موعد با کسب و کار اینترنتی

راه رسیدن به بازنشستگی پیش از موعد ایجاد درآمد پایدار است. در حال حاضر یکی از ساده‌ترین راه‌های ایجاد درآمد پایدار راه اندازی کسب و کار اینترنتی خانگی است.

آقا رضا با محاسبات متوجه شد که بدون درآمد پایدار نمی‌تواند در چهل سالگی بازنشسته شود. بنابراین این بار با همان مفروضات می‌خواهد نتبجه راه اندازی کسب و کار اینترنتی خانگی را بررسی کند.

او می‌داند که ساخت کسب و کار اینترنتی به عنوان یک ماشین پول سازی زمان می‌خواهد. بنابراین فرض می کند که بعد از ۵ سال ماشین او ساخته شده و درآمد پایدار سالی ۱۰ میلیون تومان برسد.

چون درآمد پایدار نیاز کمی به حضور او دارد بنابراین وقت آزاد خود را برای ساختن ماشین پول سازی دوم می‌گذارد و کسب و کار خانگی اینترنتی دیگر راه می‌انداز.

این بار چون تجربه دارد، ماشین پول سازی او زودتر به نتیجه می‌رسد و بعد از ۴ سال درامد پایدار سالی ۱۰ میلیون تومان را برای او می‌سازد.

باز وقت او آزاد شده و شروع به ساختن ماشین پول سازی سوم می‌کند. این یکی هم بعد از ۴ سال درآمد پایدار سالی ۱۰ میلیون تومان می سازد.

خوب حالا نرخ تورم را همان ۱۵ درصد در سال و افزایش درامد سالی ۲۰ درصد را فرض کرده و محاسبه می‌کند. کسب و کار اول در طی ۱۶ سال برای او حدود ۱٫۵ میلیارد تومان پول درآورده است. کسب و کار دوم در ۱۳ سال برایش ۱٫۲ میلیارد و کسب  و کار سوم طی ۸ سال مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان پول درآورده است.

بنابراین جمعا ۳٫۵ میلیارد تومان درامد داشته است. متاسفانه او باز هم نمی‌تواند در چهل سالگی باز نشسته شود ولی کاملا مشخص است که وضعیت بهتری نسبت به روش قبلی دارد.

مرور چند نکته

مثال فوق یک نمونه ساده برای نشان دادن تفاوت دو روش بود که می‌شود چند نکته را از آن فرا گرفت:

۱-  در روش راه اندازی کسب و کار اینترنتی خانگی درآمد حاصله  ۱٫۵ برابر بیشتر از روش متدوال بود.

۲-  در روش راه اندازی کسب و کار اینترنتی خانگی درآمد پایدار حاصل شده است و کمتر نیاز به حضور فرد دارد در حالی که روش متداول درآمد کاملا به شخص وابسته است.

۳-  به دلیل پایدار بودن درآمد و عدم وابستگی به فرد در کسب و کارهای اینترنتی خانگی امکان راه اندازی چندین منبع درآمد وجود دارد یعنی به جای داشتن یک آب جوی باریکه فرد می‌توند به مرور چندید آب جوی باریک داشته باشد و از به هم پیوستن آنها رودخانه ایجاد شود.

۴-  کسب  و کارهای خانگی اینترنتی ساده‌ترین راه ایجاد درآمد پایدار هستند ولی اصلا به معنای هزینه نکردن و زمان نگذاشتن نیست و فقط از راه‌های دیگری مانند راه اندازی یک کسب و کار فیزیکی، ملاک بودن و امثال آن ساده‌تر، سریع‌تر و هم هزینه‌تر هستند.

By: علوی

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

اگر کسی به دیدگاه من پاسخ داد، از طریق ایمیل به من اطلاع دهید!